A világ legjobb ételeinek egyike, a QUINOA

Tudni szeretnéd, hogy mi a titka ennek a kis gabonának, ami világszerte hatalmas népszerűségnek örvend? Ez az andoki növény okkal vívta ki magának a „Super Food” nevet.

Ha téged is érdekel, mi a Quinoa titka, mi most lerántjuk róla a leplet.

A Quinoa-ról pár szó

 

A Quinoa (ejtsd ’kinoa’) az Andok területéről származik, Ecuadorban, Bolíviában, Columbiában ás Peruban őshonos, ahol 3-4000 éve sikeresen honosították emberi fogyasztásra.

Kétség kívül nem a legnépszerűbb gabonafajták egyike (ami igazából ez egy ál-gabona, mivel közelebbi kapcsolatban áll a céklával és spenóttal, mint a gabonákkal). A Quinoa egy figyelemre méltó kicsi, szemes növény, ami elképesztő dolgokat tesz a szervezeteddel, ha beépíted az étrendedbe.
Az inkák évtizedekig a hegyekben termesztették, melyet okkal neveztek a „gabonák anyjának”.
A quinoa jellegzetessége, kellemes íze és rengeteg jó hatása révén egyre szélesebb körben válik ismertté, kedveltté.

Miért is olyan jó számunkra a Quinoa?

 1. Fehérjetartalma a legjelentősebb, 12%-18%, míg a rizsé mindössze 7,4%. Nagyon jó választás vegetáriánusok számára is emiatt. A teljes fehérje tartalma azt is jelenti, hogy tele van amino savakkal, vitaminokkal (kálcium, foszfor, vas) és rostokkal.

2. Kitűnő riboflabvin (B2) forrás. A riboflavin segít csökkenteni a migrénes fejfájások gyakoriságát azáltal, hogy javítja az energia metabolizmusát az agyban és az izmokban

3. A quinoaból származó szaponint Dél-Amerika szerte a bőr sérüléseinek kezelésére használják, mivel az fertőtlenítő hatással rendelkezik.

4. Alkalin képző hatású, mely megegyezik a vadrizs , az amaránt és csírák hatásáéval

5. ¼ bögre száraz quinoa csupán 172 kalóriát tartalmaz

6. Mivel nem áll rokonságban a búza, vagy más gabonafélékkel , gluténmentes. Sokan beszámoltak már arról, hogy jobban érzik magukat és képesek fogyni, ha csökkentik a gluténtartalmú gabonafélék, vagy legalább a búza bevitelét a szervezetükbe.

7. Komplex szénhidrát, alacsony glikémiás indexszel. Ez is fontos szempont a fogyni vágyóknak.

A quinoa lizin tartalma elősegíti a szövetek növekedését és gyógyulását.

Összefoglalva, ez a növény rendkívül jó hatással van a szervezetre és az egészségre, ezeken felül segít csökkenteni a szívroham és a magas vérnyomás kockázatát.

Hihetetlenül könnyű a quinoa főzése is…

Enyhe, kicsit édeskés, mag állagú, főzés után puha kis szemek lesznek.

Három főbb felhasználási módot említenénk meg:

 

 Quinoa rizs helyett
 Készítsd el úgy a quinoa-t, ahogy a rizst is szoktad. Kétszerannyi vizet ráöntve 12-18 perc alatt elkészül. Tálalhatod húsételek mellé köretként, összekeverheted zöldségekkel, sütheted is velük pont úgy, mint a rizst. Jó, ha átöblíted főzés előtt, hogy ne legyen keserű az íze.
Ha tudsz rizst főzni, a quinoa is sikerülni fog, csakhogy ez utóbbi sokkal egészségesebb választásnak bizonyul.
Quinoa gabonapehelyként

Eheted reggelire is, főzd meg ugyanúgy, mint a zabkását szokás tejben vagy vízben. Tehetsz még hozzá gyümölcsöket, joghurtot vagy mézet (vagy ezek kombinációját). Így igazán jól kezdheted a napodat, fehérjével, vitaminokkal feltöltve a szervezetedet. Létezik még előre főzött, szárított quinoa, amit fogyaszthatsz ugyan úgy, mint más gabonapelyheket, tejben (aszalt gyümölcsökkel is akár).

Quinoa levesekbe és salátákba
 Ha a levesedbe szoktál tenni tésztát, esetleg rizst, akkor a quinoa-t is nyugodtan kipróbálhatod.
Előfőzve teheted hideg salátához is, hasonlóképpen, mint a tésztát vagy babot.
Különféle fűszereket, olíva olajat, zöldségeket használva választékosan elkészíthetsz újabb, izgalmas fogásokat a quinoa segítségével.